I dag gennemgår vi to simple råd, som vi selv bruger, der tager hånd om dit fokus. For hvis du synes, dit fokus ofte bukker under, bør du rette op på det. Hurtigst muligt. Heldigvis er det ikke så slemt, hvis bare din tilgang er struktureret.
Dine mails er vigtige, men SÅ vigtige er de heller ikke.
Det lille pop-up vindue, der kommer frem, oppe i højre hjørne, tager ikke din opmærksomhed, tænker du måske. Og da slet ikke din koncentration.
Men jo, det gør den helt bestemt.
Enhver form for forstyrrelse, der afbryder dine tanker og tager dem væk fra det du skal arbejde på, mindsker dit fokus. I mailen ser du måske kun en overskrift og et par ord, intet andet, men du vil blive gjort nysgerrig. Tanken vil gemme sig omme i baghovedet, i din underbevidsthed.
Forskning fortæller at det er helt naturligt, så du er ikke alene.
Der er også et andet problem. For hvis mailen er fra din kollega, kan du fremstå doven og ineffektiv. Hvilket du jo ikke er. Faktisk er du langt mere produktiv end din kollega, hvis du beslutter ikke at svare med det samme.
Sæt dig for vane, at du tjekker mail 3 gange om dagen – tre gange – og ikke flere. Morgen, 1 time efter frokost og inden du tager hjem, ville være gode tidspunkter. Mange skriver mails direkte efter frokost, det er derfor du skal vente 1 time efter frokost, så alle er tilbage på sin pind.
Bedre ville være hvis I – altså jer som organisation – satte jer for vane, at tjekke mailen 3 gange om dagen.
En opgave, et fokus og en ting ad gangen
Effektive personer ved, hvad de skal gøre, når de bliver mødt af en bunke papirer på deres skrivebord.
Først færdiggøre de opgaven, de er i gang med. Om det er mails, regnskab eller frokost, gør ingen forskel. De har nemlig helliget sig til en tro, som gør dem urokkelige, når de først er i gang.
De kender deres fokus. Aldrig vil de prøve, at lave 2 ting på en gang. I deres religion er multi-tasking en løgn (hvilket det også er, men det vil vi skrive om en anden dag).
Samme system bør du prøve.
Forandring tager tid og samme gør ændring af dine vaner. Men hvis du vil med i klubben af produktive personer, så må du ændre vaner i dag.
Sådan griber du dagens bunke papirer an
- Du tager en opgave ad gangen.
- Holder dit fokus på opgaven.
- Del den store stak op i flere bider… så er opgaven nemmere at håndtere.
Vi har selv benyttet os af ovenstående, inden, under og efter vi har skrevet denne artikel.
Der var afsat tidspunkt i kalender for hvornår vi skulle gå i gang, blot som en reminder. Tidspunktet overholdte vi ikke, men det gjorde ikke spor. Vi arbejdede på nogle andre opgaver og de skulle først færdiggøres inden vi kunne gå i gang med denne.
Men inden vi hamrede på tastaturet, delte vi teksten op. Der blev skrevet rubrikker, overskrifter og stikord.
Da vi først gik i gang, holdt vi ikke op. Ingen pauser eller forstyrrelser. Takket være punkt 3 havde vi på forhånd en sti at gå efter, der gjorde det meget lettere. Vi vidste hvad der ventede forude, og vi så frem til det.
Du kan også se frem til, hvad der venter forude.
Et ekstra tip er derfor: Når du deler en større opgave op i små bidder, så læg din yndlings-del til sidst. Det giver noget at se frem til.
Skriv et svar